Sophantering

Föreningen håller för närvarande på att gå över till sortering av matavfall. Där Brännkyrkagatan är först ut.

Matavfall

• Slängs i bruna plastkärl i bruna papperspåsar. Påsar kommer finnas i soprummet att ta med till det egna hushållet.
  • Startkit bestående av matavfallspåsar, påshållare och slaskrensare kommer ställas utanför respektive lägenhetsdörr under veckan.
  • Exempel på matavfall: skal och rester av grönsaker och frukt, rester av kött, fisk/ skaldjur, ris, potatis, bröd, äggskal, teblad, kaffesump.

Detta får INTE läggas i den bruna matavfallspåsen, utan ska istället läggas som restavfall:

• Blöjor/bindor, tvättlappar, bomullstussar
  • Dammsugarpåsar
  • Glasspinnar, ätpinnar
  • Jord, krukväxter, snittblommor
  • Kattsand, djurströ
  • Snus, aska, stearinljus
  • Vinkorkar, kapsyler

Restavfall

• Slängs i de grå plastkärlen i soprummet i väl förslutna plastpåsar.

Förpackningar: plast, papper, metall, glas och tidningar

• Slängs som tidigare i återvinningsstationerna på Ludvigsbergsgatan och Torkel Knutssonsgatan.

Miljöfarligt: avfall, kemikalier, målarfärg, elektronik etc

• Slängs som tidigare i kommunens miljöstationer.

Grovavfall

• Slängs på kommunens återvinningscentraler eller i föreningens årliga container.

Sortera rätt!

Det är viktigt att rätt avfall läggs i rätt kärl. Felaktig sortering kan leda till extra kostnader för föreningen. Informationsskyltar finns i soprummet.

För mer information

Se bifogat material från Stockholm Vatten och avfall. Du kan även få mer information från Stockholm Vatten och avfall på nedan länkar:

Under året kommer resten av föreningen att genomgå samma förändring av sophanteringen. Sorterar vi bra kan det påverka månadsavgifterna positivt!

Föreningen brukar även hyra en container en gång per år, där boende i föreningen kan slänga sina grovsopor.

Vi vill också passa på att påminna om att det inte är tillåtet att ställa skräp i trapphus eller källargångar. Det är både riskabelt ur brandsynpunkt och medför kostnader för föreningen.